Sporty zimowe – przygotowanie do sezonu

Wielkimi krokami zbliża się kolejny sezon zimowy, podczas którego rozpoczniesz lub będziesz kontynuować swoją przygodę ze sportami zimowymi. Niektórzy mają już wybrane miejsce, do którego udadzą się podczas ferii zimowych, inni stoją przed wyborem zakupu nowych nart lub deski snowboardowej. Sporty te są aktywnościami o podwyższonym stopniu ryzyka, dlatego warto przygotować się do nich fizycznie, aby zapobiec niepotrzebnym kontuzjom.

Narciarstwo i snowboard – ich popularność

Popularność sportów zimowych w Polsce rośnie z roku na roku. Coraz więcej osób chce aktywnie spędzać czas zimą w górach. Według badań (na zlecenie Tatry Mountains Resort) szacuje się, że w naszym kraju ponad 23% Polaków potrafi jeździć na nartach lub na snowboardzie, a na stoku pojawiają się 2-3 razy w roku. W związku z tym, że sporty zimowe uprawiane są na skalę masową warto podkreślić, że większość z nas uprawia je w sposób rekreacyjny, jako forma relaksu, odpoczynku czy spędzenia rodzinnych ferii. W takim przypadku warto zadbać o swoją kondycję i sprawność fizyczną, aby zapobiec niebezpiecznym wypadkom podczas pobytu na stoku.

Duża liczba kontuzji podczas zimowego szaleństwa

Większość narciarzy i snowboardzistów amatorów na co dzień zajmuje się pracą i podstawowymi czynnościami wykonywanymi w domu, natomiast wyjazdy zimowe są swego rodzaju dużymi wysiłkami, można je nazwać „zrywami”. Taka forma aktywności fizycznej może negatywnie wpłynąć na zdrowie z powodu zbytniego obciążenia organizmu. Jeśli chcesz wraz ze swoimi dziećmi sprawić, aby zimowe szaleństwo na stoku było przyjemne, a przede wszystkim bezpieczne, to musisz przygotować organizm do takiego wysiłku jeszcze przed sezonem.

Najczęstsze przyczyny kontuzji:
  • utrata panowania nad deską lub nartami,
  • brak przygotowania fizycznego,
  • ciężkie warunki pogodowe,
  • trudne warunki terenowe,
  • przecenianie swoich umiejętności.

Rozsądne przygotowanie do sezonu

Odpowiednie przygotowanie fizyczne przed sezonem zimowym:
  • zmniejsza ryzyko urazów i kontuzji,
  • umożliwia lepszą wytrzymałość, a co za tym idzie dłuższą i bardziej komfortową jazdę,
  • zmniejsza ryzyko przeciążenia mięśni i stawów,
  • pomaga polepszyć technikę,
  • zwiększa przyjemność podczas jazdy.

Rozpoczęcie przygotowań do sezonu najlepiej zaplanować kilka tygodni przed wyjazdem. Dobre przygotowanie do nadchodzącej jazdy, wymagającej większego wysiłku powinno trwać minimum 6 tygodni. Systematyczne działania i ćwiczenia przyniosą pozytywne rezultaty, z dnia na dzień będziesz czuć poprawę sprawności fizycznej i samopoczucia.

Osoby mniej aktywne powinny rozpocząć ćwiczenia kształtujące sprawność ogólną, czyli różne formy ruchu, niezwiązane ściśle z uprawianiem danego sportu. Celem tych ćwiczeń jest przyzwyczajenie organizmu do systematycznego wysiłku, a także poprawa wydolności. Na powyższym etapie należy wybierać takie aktywności, w których wysiłek będzie o umiarkowanej intensywności, natomiast o dłuższym czasie trwania. Dla osób początkujących, które na co dzień nie mają zbyt wiele styczności ze sportem będzie to czas około 20-30 minut. Aktywności należy stopniowo wydłużać wraz z możliwościami tak, żeby ruch docelowo trwał ponad godzinę. W celu ukształtowania sprawności fizycznej można wykorzystać takie formy ruchu jak:

  • jazda na rowerze,
  • nordic walking,
  • pływanie,
  • zajęcia fitness,
  • bieganie.
Każdego dnia warto przeznaczyć czas na około 60-minutową aktywność fizyczną, aby polepszać swoją sprawność i przygotować się na większy wysiłek.


Źródła:
  • https://fizjoplaner.pl/przygotowanie-do-sezonu-narciarskiego.html
  • https://snowshow.pl/porady-wyjazdowe/jak-przygotowac-sie-do-sezonu
  • https://www.sport.pl/narty/7,110154,19494295,polscy-narciarze-w-liczbach-badanie-ipc-na-zlecenie-tatry.html

Anna Lalik
Z wykształcenia pedagog i manager sportu, na co dzień instruktorka snowboardu i kitesurfingu. Absolwentka Uniwersytetu Jagiellońskiego na wydziale Zarządzania i Komunikacji Społecznej na kierunku Zarządzania Sportem i Turystyką.


Interesuje Cię ta tematyka? Przeczytaj również:

Najbardziej aktualne artykuły:
x

Ta strona wykorzystuje pliki cookies. Za ich pomocą zbierane są informacje, które mogą stanowić dane osobowe. Wykorzystujemy je m.in. w celach statystycznych i funkcjonalnych. Korzystając z serwisu bez zmiany konfiguracji przeglądarki, wyrażasz zgodę na zapisanie plików cookies w pamięci Twojego urządzenia. Możesz samodzielnie zarządzać cookies zmieniając odpowiednio ustawienia w Twojej przeglądarce. Więcej informacji o zasadach przetwarzania Twoich danych osobowych oraz przysługujących Ci prawach znajdziesz w Polityce prywatności.