Jak wyjść ze spirali zmęczenia

Odczuwasz długotrwały brak energii, zmęczenie, senność lub niski zapał do działania? Sen nie przynosi ulgi, a wypoczynek po prostu nie działa? Objawy te mogą świadczyć, że cierpisz na chroniczne zmęczenie. Sprawdź, jakie są jego przyczyny oraz objawy. Nie pomiń na końcu artykułu porad, które dodadzą Ci energii każdego dnia!

Czym jest chroniczne zmęczenie

Chroniczne zmęczenie występuje wtedy, gdy odczuwamy długotrwały brak energii, senność czy niski zapał do działania. Wiadomo – każdemu z nas może się zdarzyć zły dzień, ale jeśli objawy trwają dłużej – koniecznie trzeba zwrócić na nie uwagę.

Zaburzenie to charakteryzuje się zestawem objawów utrzymujących się stale przez co najmniej pół roku u osób, które wcześniej nie odczuwały tego dyskomfortu. Do jego objawów zaliczamy:

  • zaburzenia snu (trudności w zasypianiu, senność w trakcie dnia, brak uczucia wypoczęcia po przebudzeniu, bezsenność),
  • problemy z koncentracja i pamięcią,
  • duże zmęczenie każdym, nawet niedużym wysiłkiem fizycznym,
  • bóle głowy, gardła, mięśni i stawów,
  • powiększone węzły chłonne (szyjne lub pachowe).

Przyczyny chronicznego zmęczenia

Zapytasz pewnie – z czego wynika chroniczne zmęczenie? Niestety ciężko jednoznacznie odpowiedzieć, ponieważ jest to bardzo tajemnicza dolegliwość i naukowcy w dalszym ciągu ją badają. Na jej występowanie z pewnością wpływa życie w długotrwałym stresie, przepracowanie, wypalenie zawodowe czy niezdrowy tryb życia, ale również problemy z układem odpornościowym, infekcje wirusowe, a nawet problemy z równowagą hormonalną.

Czasem w codziennym natłoku zadań i obowiązków zapominamy o objawach zmęczenia. Zaczynamy je ignorować, bo głowę zaprzątają nam inne tematy – obowiązki służbowe czy domowe. Kiedy doświadczamy ich przez dłuższy czas, najzwyczajniej w świecie zaczynamy je lekceważyć. Niestety tak działają mechanizmy obronne w naszych organizmach, które pozwalają normalnie i sprawnie funkcjonować każdego dnia. Czasem nawet nieświadomie możesz ignorować swoje zmęczenie przez długie lata. A to niedopuszczalne!

a_spirala_zmeczenia_LR_graf.jpg

Jak sobie poradzić z chronicznym zmęczeniem

Nie podajemy rad typu: wyśpij się, wypocznij i weź kilka dni wolnego. Niestety musimy Cię zmartwić – w chronicznym zmęczeniu nawet urlop nie pomoże… Proponujemy działania, które warto wdrożyć, by zacząć radzić sobie z dolegliwościami.

  1. Uświadom sobie zmęczenie – dopóki nie zastanowisz się nad swoim samopoczuciem, dalej będziesz ignorować objawy. Zastanów się i odpowiedz na dwa poniższe pytania:

    • Od jak dawna czujesz znużenie?

    • Kiedy ostatnio tryskałeś(-aś) energią, czułeś(-aś) w sobie zapał, byłeś(-aś) wypoczęty(-a) i zrelaksowany(-a)?

    Uświadomienie sobie zmęczenia może pomóc w leczeniu choroby. Jednak stosowanie porad oraz sama chęć wyjścia z chronicznego zmęczenia to niestety czasem za mało. Jeśli zauważysz u siebie problem i próbujesz coś z nim zrobić, ale efektów brak – skontaktuj się z lekarzem. Chroniczne zmęczenie może być objawem innych, poważniejszych chorób.

  2. Zniweluj poczucie izolacji – zadbaj o relacje z bliskimi, rodziną, znajomymi, które pozwolą Ci obniżyć poziom stresu.

  3. Aktywnie wypoczywaj – oderwij się na chwilę od rzeczywistości i stresorów, których doświadczasz na co dzień. Ruch wyzwala endorfiny, dzięki którym czujemy się pobudzeni, myślimy pozytywnie i mamy więcej energii do działania. Nie wspominając oczywiście o stresie, który dzięki aktywności fizycznej możemy zmniejszyć. Same plusy!

  4. Unikaj telefonu przed snem – jeśli masz problem z zasypianiem, spróbuj nie korzystać z telefonu przed pójściem spać. Niestety w obecnych czasach zdarza się to bardzo często. Tak więc szybki przegląd social mediów przed snem musi pójść w zapomnienie.

Jak dodać sobie energii

Jeśli nie widzisz u siebie objawów chronicznego zmęczenia – to dobrze! Ale nie ignoruj tematu. To, że czujesz się dobrze teraz, nie oznacza, że problem nie może dotknąć Cię w przyszłości. Dlatego mamy dla Ciebie również kilka porad, jak dodać sobie energii na co dzień. Korzystaj śmiało – z pewnością wyjdzie Ci to na zdrowie!

  1. Chłodny prysznic lub po prostu przemycie twarzy zimną wodą natychmiast Cię pobudzą.

  2. Nawadniaj się zdrowo – wypróbuj przepisy na energetyzujące koktajle (owocowe/warzywne), które zrobisz w 5 minut, a pobudzą Cię do działania na długo.

  3. Wietrz mieszkanie (kilka minut nie zaszkodzi nawet jeśli na dworze jest zimno).

  4. Ubierz się profesjonalnie (nawet jeśli pracujesz z domu) – dzięki temu zyskasz “+10” do pewności siebie i poczujesz zastrzyk energii.

  5. Umil sobie poranek. Niestety rano zazwyczaj spieszymy się do pracy – przemyśl wstanie chwilę wcześniej i poświęć ją na przeczytanie kilku stron ulubionej książki czy poranną kawę (wypitą w spokoju!).




Edyta Dendra
Od ponad 10 lat specjalista w zakresie HR-u, obecnie kierownik działu zarządzania zasobami ludzkimi firmy Librus. Wykładowca akademicki. Trener i doradca biznesu specjalizujący się w tematach zarządzania zespołami, budowania dojrzałej kultury organizacyjnej, zarządzania konfliktem i komunikacją. Absolwentka Szkoły Trenerów Biznesu Branży IT Brainstrom. Autor artykułów specjalistycznych. W codziennej pracy szczególnie ceni poszukiwanie rozwiązań, które równocześnie dbają o dobro pracowników i przynoszą wymierne korzyści firmom.


Interesuje Cię ta tematyka? Przeczytaj również:

Najbardziej aktualne artykuły:
x

Ta strona wykorzystuje pliki cookies. Za ich pomocą zbierane są informacje, które mogą stanowić dane osobowe. Wykorzystujemy je m.in. w celach statystycznych i funkcjonalnych. Korzystając z serwisu bez zmiany konfiguracji przeglądarki, wyrażasz zgodę na zapisanie plików cookies w pamięci Twojego urządzenia. Możesz samodzielnie zarządzać cookies zmieniając odpowiednio ustawienia w Twojej przeglądarce. Więcej informacji o zasadach przetwarzania Twoich danych osobowych oraz przysługujących Ci prawach znajdziesz w Polityce prywatności.