Librus

Oficjalna aplikacja Librus

O potrzebie relaksu i odpoczynku dzieci

Po całym dniu czy tygodniu ciężkiej pracy przychodzi moment na upragniony i wyczekiwany relaks i odpoczynek. „Muszę odpocząć! Muszę się zrelaksować!” – te zdania często słyszymy z ust dorosłych. Dokładnie tak samo jest z dziećmi. One też potrzebują odpoczynku, czy potrafisz o to zadbać?

Szkoła jak praca

Każdy dzień w szkole to nie tylko wyzwania związane z masą nowych zadań czy wiedzy, którą należy przyswoić. To również hałaśliwe korytarze w czasie przerwy, głośne rozmowy, często konflikty, sprzeczki, stres. Szkoła zaraz obok domu rodzinnego jest jednym z ważniejszych obszarów, w których młodzież doświadcza trudnych sytuacji. Najczęściej w szkole stresuje uczniów nauka, a zatem: klasówki, sprawdziany, egzaminy, oceny, ale też relacje zarówno te z rówieśnikami, jak i nauczycielami. To, o czym jako rodzic powinieneś pamiętać, to fakt, że ze stresem i trudnościami w szkole dzieci i młodzież najczęściej radzą sobie samodzielnie. To ważne, by w relacji z własnym dzieckiem być czujnym na wszelkie wahania nastroju. Nie bagatelizuj problemów szkolnych – nawet gdy wydają Ci się one błahe. Dla Twojego dziecka mogą oznaczać przysłowiowy „koniec świata” i mogą być tak poważne, jak dla Ciebie Twoje stresy i trudności, które przynosisz z pracy. Dlatego zadbaj o relaks i odpoczynek Twojego dziecka po dniu pełnym wyzwań i emocji.

Co jeszcze stresuje Twoje dziecko w szkole?

Do najczęściej wymienianych szkolnych stresorów zaliczyć można:
  • specyficzne trudności w uczeniu się
  • brak motywacji i zdolności do nauki
  • niepowodzenia szkolne
  • uzyskiwanie ocen poniżej własnych aspiracji i możliwości
  • nieprzygotowania do lekcji, brak pracy domowej
  • spóźnianie się do szkoły
  • perspektywa powtarzania klasy
  • klasówki i sprawdziany
  • stawiane przez rodziców i nauczycieli wymagań oraz oczekiwań
  • tempo pracy związane z realizacją podstawy programowej
  • negatywne reakcje rodziców dotyczące niepowodzeń szkolnych
  • zbyt duża liczba osób w klasie, w szkole
  • zbyt późne lub zbyt wczesne godziny rozpoczynania lub kończenia zajęć
  • zmiana szkoły, klasy
  • złe relacje z nauczycielem
  • ośmieszanie przez nauczyciela lub rówieśników
  • niesprawiedliwe ocenianie
  • lekcje z nauczycielem, który nie ma dobrych relacji z dzieckiem/klasą
  • trudności w zrozumieniu treści lekcji, zagadnień
  • rywalizacja między uczniami
  • hejt między uczniami, tj. wyśmiewanie, upokarzanie
  • brak poczucia bezpieczeństwa
  • przemoc w szkole
Wymienione powyżej stresory są niezwykle poważne. Poza doświadczeniem silnego stresu mogą prowadzić do szkolnych fobii, nerwic czy w najgorszych sytuacjach samobójstw. Twoje dziecko wracając do domu, nierzadko poza tornistrem niesie ze sobą ciężar szkolnych trudności, radząc sobie ze stresem samodzielnie tak, jak potrafi.

Odpoczynek jest ważny!

O tym, że w życiu ważny jest odpoczynek wie każdy, ale nie każdy na odpoczynek sobie pozwala. Często ustępuje mu myślenie, że to lenistwo, strata czasu. Nic bardziej mylnego! Poznaj kilka sposobów, które pomogą ukoić nerwy po dniu pełnym wyzwań, wrócić do równowagi. Porozmawiaj z dzieckiem o tym, co sprawia mu przyjemność, jak lubi się relaksować, jak Ty możesz mu pomóc. Może poniższe propozycje będą przyczynkiem do rozmowy. Są podpowiedzią zarówno dla Ciebie, jak i Twojego dziecka, zainspiruj się, wypróbuj lub znajdź inne sposoby:
  • zaplanuj czas na odpoczynek i relaks – niech będzie to stały punkt dnia lub tygodnia
  • słuchaj ulubionej muzyki
  • słuchaj muzyki relaksacyjnej
  • oglądaj ulubione programy, filmy, seriale
  • czytaj książkę
  • jeśli lubisz uprawiać sport, znajdź taką dyscyplinę, która pozwoli Ci zapomnieć o problemach
  • postaw na spacer, jeśli sport nie jest Twoją ulubioną rozrywką
  • spędzaj czas z ludźmi, którzy Cię wspierają, są dla Ciebie ważni
  • dbaj o śmiech i uśmiech – pozwala on niwelować napięcia
  • zaplanuj z rodziną lub przyjaciółmi czas na gry planszowe
  • zadbaj o odpowiedni sen
  • pamiętaj o właściwej diecie
  • oddziel czas na naukę/pracę i relaks, trzymaj się planu
  • zaplanuj wycieczki za miasto, do lasu
  • dostosuj formę odpoczynku do własnych potrzeb i preferencji
  • kontroluj oddech
  • wykorzystaj wizualizację
  • nie rezygnuj z odpoczynku! – jeśli nie masz czasu na dłuższą formę, znajdź taką, która będzie odpowiednia do Twoich możliwości
Więcej propozycji znajdziesz w artykule o odpoczynku Twojego dziecka oraz o tym, jak być zrelaksowanym rodzicem.

Na zakończenie

Pamiętaj, że o tym, czy Twoje dziecko będzie potrafiło odpoczywać, będzie decydowała również Twoja postawa. Czy Ty potrafisz postawić na relaks, gdy piętrzą się zadania? Czy odpoczynek jest dla Ciebie wartością samą w sobie? Nasze dzieci uczą się również poprzez naśladowanie, w tym obserwowanie osób znaczących. Jeśli w Twoim życiu nie ma czasu na relaks i odpoczynek od codziennych wyzwań, nieświadomie możesz modelować zachowanie własnego dziecka. Zapamiętaj rodzicu, odpoczynek to nie lenistwo, to dbanie o własne zdrowie, w tym psychiczną równowagę. Razem z dzieckiem zadbaj o właściwy balans w życiu. Wspólny relaks będzie także okazją do spędzenia chwil razem, bez presji czasu i zadań. Być może znajdziecie taki sposób, który dla wszystkich domowników będzie odpowiedni, to pomoże wzmocnić rodzinne więzi i złagodzi nagromadzony w ciele stres.




Źródło:
  • Heyne D. Rollings S., Niechęć do szkoły. Jak pomóc dziecku, które opuszcza lekcje i wagaruje. (tłum. M. Gajdzińska), GWP, Gdańsk 2004.
  • Bailey A., Ciarrochi J., Hayes L., W pułapce myśli - Dla nastolatków. Jak skutecznie poradzić sobie z depresją, stresem i lękiem, GWP, Gdańsk 2019.

Teresa Tymrakiewicz
Wykładowca i trener, a także filozof, certyfikowany coach, menadżer oświaty, nauczyciel dyplomowany, wieloletni nauczyciel akademicki, edukator MEN, specjalista w zakresie kształcenia kompetencji psychospołecznych i zarządzania zasobami ludzkimi. Ponad 30 lat szkoli nauczycieli i dyrektorów placówek oświatowych. Były nauczyciel, w-ce dyrektor szkoły, wizytator, doradca ds. wychowania. Autor i realizator licznych programów szkoleń z zakresu psychosocjologii i efektywnego nauczania. Autor i współautor publikacji z zakresu wychowania i dydaktyki. Uczestnik wielu ogólnopolskich programów edukacyjnych. Laureatka nagród: branżowych (ministra i kuratora oświaty) i samorządowych; za szczególne zasługi dla oświaty, odznaczona medalem KEN. 


Interesuje Cię ta tematyka? Przeczytaj również:

Najbardziej aktualne artykuły:
x

Ta strona wykorzystuje pliki cookies. Za ich pomocą zbierane są informacje, które mogą stanowić dane osobowe. Wykorzystujemy je m.in. w celach statystycznych, funkcjonalnych oraz dostosowania strony do indywidualnych potrzeb użytkownika i wyświetlania dopasowanych treści o charakterze marketingowym. Korzystając z serwisu bez zmiany konfiguracji przeglądarki, wyrażasz zgodę na zapisanie plików cookies w pamięci Twojego urządzenia. Możesz samodzielnie zarządzać cookies zmieniając odpowiednio ustawienia w Twojej przeglądarce. Więcej informacji o zasadach przetwarzania Twoich danych osobowych oraz przysługujących Ci prawach znajdziesz w Polityce prywatności.