Wirtualny ruch - wyzwanie nie tylko na lekcjach WF'u

Prowadzenie zajęć WF online, gdzie ruch jest szczególną domeną przedmiotu, może stanowić wyzwanie dla nauczycieli zajęć sportowych. Jak rozwinąć potencjał ruchowy dzieci i młodzieży w czasach wirtualnych spacerów i zajęć zdalnych? Jak rozpalać motywację uczniów i potrzebę ruchu w dobie ograniczeń i zakazów bliskości. Takie pytania to codzienność każdego nauczyciela wychowania fizycznego. Nie ma prostego rozwiązania, ale są możliwości przełamania schematów i ukazania ważności ruchu w innym „bezdotykowym” wydaniu. 

Wzmacniaj świadomość potrzeby ruchu. Dlaczego warto prowokować do aktywności?

Historia sportu ukazuje, jak wielką rolę odgrywa motywacja i autorytet samego nauczyciela-trenera. Aktualnie uświadamianie, inspirowanie uczniów w przestrzeni pracy z ciałem, wszechstronna edukacja to must-have kodeksu pracy nauczycieli wychowania sportowego. Idealnie jeśli własnym przykładem możesz zapalać innych do działania.

„Aby zapalać innych, trzeba samemu płonąć” J.Walkiewicz

Promowanie aktywności fizycznej jako źródła zdrowia, siły psychofizycznej i odporności to ważna misja. Szczególnie dzisiaj, kiedy dzieci zamknięte w czterech ścianach odpuszczają wszystko, co nie żyje w sieci. Wykorzystaj technologię i możliwości jakie daje internet. E-WF może być pasjonującym zajęciem i źródłem satysfakcji. Tutaj nie ma limitów i ograniczeń. Znajdź własną drogę i kanał na najlepszy przekaz i utrzymanie jakości własnej profesji.

Ruch, który dzisiaj zapewnia sprawność, w przyszłości może decydować o sukcesach na wielu płaszczyznach życia tych młodych ludzi. Dlaczego? Ponieważ sport kształtuje nie tylko ciało, ale przede wszystkim siłę i charakter. Ruch to potężne narzędzie do uwalniania potencjału i trudnych emocji. To niezwykle ważna przestrzeń do pracy z młodymi ludźmi. Możesz wykorzystać tę wiedzę i doświadczać satysfakcji na wielu poziomach drogi zawodowej. Poniżej przedstawiam kilka sprawdzonych pomysłów na prowadzenie zajęć. Jest to zaledwie początek na drodze nieograniczonej inwencji twórczej każdego pedagoga. Może stanowić „basic” działań w trudniejszych chwilach, kiedy dopadną Cię wątpliwości.

Check lista inspiracji. Odkrywaj, doświadczaj i zasilaj w uczniach potrzebę ruchu

Najtrudniejszą kwestią w przekazie on-line jest oczywiście mobilizacja do praktyki. Lekcja ruchu powinna poruszać i uwalniać przepływ energii w ciele. Stawiamy zatem na ruch w czystej postaci. Najlepiej jeśli to będzie aktywny czas. Zatem warto poszukać sposobu, który oderwie dzieci od komputera. Ważnym aspektem jest wykorzystanie zamienników sprzętu siłowego na domowy. Poznaj możliwości technologiczne swoich uczniów oraz zasoby, jakimi dysponują w domu (przestrzeń domowa, sprzęt, Internet, sytuacja domowa).

Do pracy z ciałem wykorzystać możemy: butelki z wodą , kij od miotły, piłki, rolki, rollery, maty, stepy, krzesło kuchenne, łóżko, ściereczki, ręczniki, gumy i wiele innych.

r_BiuletynCKN_do_art_Librus.jpg

1. Wyzwania tygodniowe – challenge dla grup. Wyzwanie ma na celu poruszenie dzieci i zachęcenie do zdrowej rywalizacji. Cel wyzwania powinien mieć podłoże prozdrowotne. Temat wyzwania: Zdrowe ciało, bystry umysł – odżywianie ciała poprzez ruch. W ramach wyzwania zachęcamy uczniów do codziennej dawki ćwiczeń oraz rozwijamy świadomość zdrowego stylu życia. Poczynania uczniów mogą być fotografowane i publikowane. Uczniowie dzielą się informacjami, opisując własny dzień – posiłki, ilość wypitej wody, trening. Przedstawiają również własne sposoby na motywowanie się do działania. Jako motywacja sprawdzą się grupowe kolaże z nadesłanych zdjęć. Każde wyzwanie odbywa się pod konkretnym hasłem np.:

#sięgajpozdrowie
#trenujsile
#dlasiebiewarto
#obudzswojecialo.

Każde wyzwanie to rodzaj mobilizacji uczniów do tworzenia zdrowych nawyków „Uwierz, że możesz a już będziesz w połowie drogi! /Theodore Roosevelt/

Do wyzwania możesz zastosować papierową wersję aplikacji w postaci Planera Aktywności (tygodniowy plan zajęć). Planer Aktywności to tygodniowy grafik zajęć wyzwania. Uczniowie planują i zapisują treningi, posiłki, czas odpoczynku. Wpisz dzień, godzinę, rodzaj treningu, cel, inspiracje. Planer pomaga utrzymać samodyscyplinę oraz monitoruje postępy.

2. Trening ogólnorozwojowy, czyli cała paleta ćwiczeń, stosowanych podczas klasycznej rozgrzewki. Pamiętajmy, że nadzwyczajność ruchu bierze się z jego zwyczajności. Celem jest aktywacja, mobilizacja ciała, przepływ energii. Wykorzystaj gadżety do treningu domowego: skakanka, hula hop, piłki, kij, krzesło poduszki, ściereczki, butelki z wodą.

3. Fitness to zdrowie. Krótkie nagrania video z własnymi lekcjami i propozycjami ćwiczeń. Jeśli żyjemy ruchem krótki film z propozycją ćwiczeń, może okazać się motywacją dla uczniów. Nagrania video mogą być realizowane w różnych przestrzeniach: w zaciszu domowym lub outdoorze. Możesz również przesłać linki do sprawdzonych i jakościowych nagrań znanych sportowców lub ludzi czynnych zawodowo. Szukaj inspiracji oczami uczniów. Nagrania video mogą również mieć charakter krótkich pogadanek ukazujących korzyści płynących z regularnej aktywności fizycznej:

  • Ćwiczenia dla mózgu / ćwiczenia dla układu nerwowego/ ćwiczenia w celu uwalniania emocji i budowania wewnętrznej siły. Motywowanie do działania w myśl zasady w zdrowym ciele zdrowy duch.
  • Wyzwania do picia wody również pod motywującym hasłem, np. Nawadniamy – odżywiamy – odpalamy wewnętrzne zasoby mocy. Stwórz przestrzeń, która będzie jednocześnie możliwością rozwoju.
  • Organizowanie wirtualnych posiłków. Zachęcanie do wyboru zdrowia dla siebie i najbliższych. Uwieczniamy na zdjęciach codzienne wybory posiłków. Może ktoś z uczniów będzie miał możliwość zaprosić nas na zaplecze kuchni i pokaże, jak przygotować zdrowy posiłek. Opis lub zdjęcia zdrowego posiłku wystarczą.

a_WF_LS_graf.jpg

4. Aktywacja uczniów poprzez zachęcanie do prowadzenia rozgrzewki lub proponowania ulubionych ćwiczeń z wykorzystaniem sprzętu domowego. Aktywacja uczniów poprzez prace domowe opisujące wpływ ruchu na psychikę człowieka/ korzyści płynące z aktywności fizycznej dla ciała/ umysłu/ ducha – holistyczna koncepcja pracy z ciałem.

5. Taniec to najlepsza naturalna forma wyrażania emocji przez ciało. Może znasz jakieś układy taneczne do szalonej nuty? Mnóstwo inspiracji dostępnych jest na kanale YouTube. Aktywacja uczniów w tej przestrzeni przynosi niesamowite efekty dla samych zainteresowanych – zadaj uczniom, aby sami opracowali własne układy do ulubionej piosenki, a nagraniami podzielimy się z resztą klasy.

6. Relaksacja – edukacja do oddechu. Przedstaw uczniom możliwości technik relaksacji w sytuacjach nadmiernego stresu. Praca z oddechem, wyciaszanie, spokojna muzyka, nastrój, odpowiednie światło, kontakt z naturą. Zachęcaj uczniów do poszukiwania własnej drogi wyciszania.

7. Jeśli coś Cię zainspiruje, podziel się tym: artykuły, pozycje literackie, afirmacje, plakaty, nagrania, zdjęcia, ilustracje. Zarażaj wartością!!!

8. Proponowanie aplikacji sportowych – mogą to być aplikacje, które proponują konkretne treningi lub aplikacje, które pomagają liczyć kroki, spalane kalorie, tętno etc.

9. Zadania domowe (zalecenia ruchu w każdej możliwej formie: spacer, jazda na rowerze, wyrzucanie śmieci, jeśli to możliwe).

10. Gry planszowe z wyzwaniami – taką grę możemy z uczniami stworzyć podczas lekcji on-line lub podzielić klasę na grupy, aby pracowali nad poszczególnymi elementami gry. Może to być również samodzielna praca. Uczniowie mogą w ramach pracy domowej stworzyć mini gry z wyzwaniami, w które następnie będą „grać” podczas lekcji WF-u on-line. W gry mogą również grać z domownikami.

11. Mapy myśli i skojarzeń (tematyka aktywności fizycznej). To kolejny pomysł na pracę domową. Stworzone mapy myśli mogą być wzbogacone zdjęciami. Taka mapa myśli może być pomocna, gdy podczas nauczania zdalnego uczniowie będą potrzebowali krótkiej przerwy od komputera. Mapa myśli z krótkimi ćwiczeniami rozciągającymi przyda się wszystkim domownikom.

12. Testy sprawnościowe.

To tylko niektóre pomysły na uatrakcyjnienie zajęć WF online. W każdym z nas istnieje twórcza energia, która może wyrazić się za pomocą ruchu i prowokować odkrycie potencjału ucznia. Wszelkie blokady w ciele powstają na skutek nieprzepracowanych emocji, napięć lub braku ruchu. Warto zatem uświadamiać, jaki wpływ ma aktywność na życie każdego młodego człowiek. Na nasze życie.

Sporo wątpliwości budzi kwestia bezpieczeństwa i odpowiedzialności nauczyciela wychowania fizycznego za ewentualne urazy w trakcie ćwiczeń wykonywanych w domu. Pamiętajmy o tym, że ostatecznie to rodzic odpowiada za bezpieczeństwo dziecka i może podjąć decyzję o wykonaniu/ nie wykonaniu ćwiczeń (np. ze względu na możliwości lokalowe). Ze względu na fakt, że nauczyciel nie zna do końca środowiska domowego ucznia, podczas nauczania zdalnego należy przypominać uczniom, by ćwiczenia wykonywane były pod okiem dorosłych lub za jego zgodą. Jednocześnie warto pamiętać, że treść realizacji programowej wychowania fizycznego na ten moment pozostaje bez zmian. Nauczyciele wychowania fizycznego mogą modyfikować program, ale modyfikacja nie może oznaczać wykluczenia treści podstawy programowej. Dodatkowo dyrektor w nadzorze pedagogicznym we współpracy z nauczycielami określa zasady bezpieczeństwa podczas nauczania zdalnego – dotyczy to również zajęć wychowania fizycznego. Wyzwaniem w czasie nauczania zdalnego jest dobór takich ćwiczeń, które w ocenie nauczyciela są bezpieczne.





Monika Grzesiak-Chromy
Z wykształcenia pedagog i olifrenopedagog, z zamiłowania instruktor nowoczesnych form rekreacji ruchowej. Pasjonatka rozwoju osobistego, świadomego ruchu, aktywności fizycznej jako źródła pracy z ciałem i emocjami. Ze sportem związana od wielu lat. W przestrzeni swoich największych zainteresowań stawia drugiego człowieka – jego zasoby, potencjał, możliwości i energię. Posiada wieloletnie doświadczenie w pracy z dziećmi, młodzieżą i kobietami. Instruktor, szkoleniowiec i prezenter treningu wodnego. Z miłości do wody i głębokiej wiary w jej skuteczność stworzyła koncepcję Aqua Pure Energy – przestrzeni rozwoju, rozluźnienia, wyzwalania czystej energii www.aquapureenergy.pl.
x

Ta strona wykorzystuje pliki cookies. Za ich pomocą zbierane są informacje, które mogą stanowić dane osobowe. Wykorzystujemy je m.in. w celach statystycznych i funkcjonalnych. Korzystając z serwisu bez zmiany konfiguracji przeglądarki, wyrażasz zgodę na zapisanie plików cookies w pamięci Twojego urządzenia. Możesz samodzielnie zarządzać cookies zmieniając odpowiednio ustawienia w Twojej przeglądarce. Więcej informacji o zasadach przetwarzania Twoich danych osobowych oraz przysługujących Ci prawach znajdziesz w Polityce prywatności.