Librus

Oficjalna aplikacja Librus

Jesień nie tylko na kanapie. Zadbaj o formę!

W ubiegłotygodniowym tekście na temat jesiennej chandry nasza specjalistka proponowała zestaw aktywności, które pomogą nam poradzić sobie z przygnębieniem charakterystycznym dla tej pory roku. Jednym z sugerowanych rozwiązań był ruch. Dziś rozwijamy ten temat, podając kilka przykładów na jesienna aktywność.

Jesień nie zachęca do intensywnej aktywności poza czterema ścianami naszych mieszkań. Im bliżej zimy, tym mniej czasu chcemy spędzać na zewnątrz – wolimy przemieszczać się raczej między szkołą czy pracą a domem. Władcami naszego czasu wolnego stają się wtedy seriale, Internet, książki i przede wszystkim królowa – kanapa. Ciepły koc, rozgrzewająca herbata i miłe towarzystwo (ludzkie lub zwierzęce) to idealna perspektywa na spędzenie popołudnia, kiedy na zewnątrz szaro i buro. Jeżeli jednak chcemy zachować wypracowaną latem formę i zapewnić sobie odporność, a przy okazji ustrzec swoje ciało przed niepożądanym przyrostem, nie powinniśmy odkładać zajęć ruchowych na wiosnę. Oto kilka jesiennych propozycji, które pozwolą nam utrzymać krzepę.

Jesienne wycieczki rowerowe


Jesień to wspaniały czas na rowerowe przejażdżki. Parkowe alejki i leśne ścieżki mieniące się feerią jesiennych barw zapewnią nam niezapomniane wrażenia natury estetycznej. Jest to okazja, by zrobić kilka atrakcyjnych zdjęć, które staną się ozdobą naszych profilów w mediach społecznościowych. Nie wolno jednak zapominać, że to ruch jest głównym punktem rowerowych wycieczek, a postoje powinny służyć wyłącznie regeneracji.

Jeżeli nie mamy czasu lub warunków na regularne wycieczki, starajmy się korzystać z roweru w ograniczonym zakresie, np. jeżdżąc nim na małe zakupy, do pracy lub na siłownię.

Nie zapominajmy o odpowiednim wyposażeniu roweru. Dla bezpieczeństwa naszego oraz innych uczestników ruchu powinniśmy zadbać, by nasz dwukołowy środek lokomocji posiadał odpowiednie oświetlenie, widoczne odblaski, sprawne hamulce oraz błotniki (jesienią prawdopodobieństwo wjechania w kałużę jest szczególnie wysokie). Uważajmy również z prędkością – poślizg na mokrych liściach lub wjechanie w ukrytą pod nimi przeszkodę mogą skończyć się naprawdę nieciekawie.

a_jesien_LR_graf.jpg

Siłownia, fitness, basen itd.

Jeśli wolimy zażywać ruchu pod dachem, róbmy to w miejscach, które zagwarantują nam dobre warunki, odpowiednie wsparcie trenera i sprawny sprzęt treningowy. Do wyboru mamy wiele możliwości, w tym klub fitness, lokalną siłownię, basen, squasha, lekcje tańca czy ściankę wspinaczkową. W większości tych miejsc możemy ćwiczyć solo lub pod opieką wykwalifikowanych trenerów na zorganizowanych zajęciach. Co więcej, są to kolejne okazje, by poznać nowych znajomych i odstresować się po całym dniu pracy lub nauki.

Spacerem lub biegiem

Jeżeli rower i siłownia nie wchodzą w rachubę, to może spacer? Wystarczy niespełna 40 minut marszu, by zyskać nową energię. Z kolei każde 1,6 kilometra, czyli około 2000 kroków to 100 zrzuconych kalorii. Warto chodzić! Osoby, które potrzebują dodatkowej motywacji czy – jak kto woli – paliwa niezbędnego do takich przechadzek, mogą „doładować” się ulubioną muzyką, ciekawymi podcastami lub audiobookami. Polecamy także wybierać nowe ścieżki, które pozwolą nam odkryć miejsca dotychczas przez nas niezauważane. Kto wie, może i one zainspirują nas do ciekawej sesji zdjęciowej lub innej formy twórczej ekspresji?

Pamiętajmy o odpowiednim ubraniu. Kiedy będzie zimno, załóżmy czapkę, rękawiczki, cieplejszą bluzę i wygodne, wodoodporne obuwie na solidnej podeszwie. Świetnym rozwiązaniem będzie odzież wykonana z materiałów termoaktywnych, w których nie odczujemy przykrego uczucia zimna, kiedy się spocimy.

Uwaga na smog! Jesienią zaczyna się palenie w piecach, a więc poziom substancji szkodliwych w powietrzu może być niebezpieczny dla naszego zdrowia. Zdeterminowani zaopatrzą się pewnie w specjalne maski antysmogowe, innym polecamy przechadzki w godzinach południowych lub wczesnym popołudniem, kiedy z kominów nie wydobywają się jeszcze kłęby dymu. Warto pobrać na swój telefon aplikację, która poinformuje nas o aktualnym stanie powietrza i tak dobrać dzień i godzinę spaceru, aby uniknąć największych zanieczyszczeń. Zwracamy szczególną uwagę na wskaźniki PM 2,5 i PM 10.

A może po prostu w mieszkaniu?

Nasze cztery kąty również mogą zamienić się w improwizowaną salę ćwiczeń. W tym celu dobrze wybrać się na zakupy, z których wrócimy zaopatrzeni w żelazny zestaw treningowy, czyli: piłkę fitness, ciężarki o odpowiedniej dla nas wadze i hula-hoop. Nie zapominajmy o piankowej macie i dobrej jakości stroju do ćwiczeń. Jeżeli dysponujemy odpowiednią ilością miejsca, możemy pokusić się o zakup rowerka stacjonarnego, stepera lub ławeczki do brzuszków. Trenera zapewni nam Internet. Na YouTube znajdziemy zatrzęsienie filmików nagrywanych przez profesjonalistów, którzy hobbystycznie dzielą się swoją cenną wiedzą. Dla chcącego nic trudnego!





Źródła:
  • https://www.doz.pl/czytelnia/a12778-Badz_aktywny_jesienia
  • https://5minutdlazdrowia.pl/spacer-vs-tkanka-tluszczowa/
x

Ta strona wykorzystuje pliki cookies. Za ich pomocą zbierane są informacje, które mogą stanowić dane osobowe. Wykorzystujemy je m.in. w celach statystycznych, funkcjonalnych oraz dostosowania strony do indywidualnych potrzeb użytkownika i wyświetlania dopasowanych treści o charakterze marketingowym. Korzystając z serwisu bez zmiany konfiguracji przeglądarki, wyrażasz zgodę na zapisanie plików cookies w pamięci Twojego urządzenia. Możesz samodzielnie zarządzać cookies zmieniając odpowiednio ustawienia w Twojej przeglądarce. Więcej informacji o zasadach przetwarzania Twoich danych osobowych oraz przysługujących Ci prawach znajdziesz w Polityce prywatności.