Librus

Oficjalna aplikacja Librus

Samorozwój – przydatne wskazówki

Często inwestujemy w doskonalenie naszego dziecka. Zajęcia pozalekcyjne, wspieranie pasji, wycieczki. A czy Ty, rodzicu, myślisz o sobie? Czy masz czas i przestrzeń na rozwój samego siebie? Jak to robić? Jak się zajmować samodoskonaleniem? Dobrze jest zacząć od dobrego poznania siebie samego. Jedynie znając własny potencjał, możesz zacząć go doskonalić. Warto zapamiętać przy tym zdanie: „Dzisiaj jestem najlepszą wersją siebie”.

Poznaj samego siebie

To warunek obiektywizowania samooceny, która może wspierać w wyborze tego, czemu chcesz poświęcić czas i energię, i jednoczesnym odrzucaniu tego, co uznasz za niepotrzebne. Obiektywna samoocena polega na dostrzeżeniu własnych zalet i wad. Możesz w tym celu wypisać w dwóch kolumnach swoje mocne i słabe strony, a następnie poprzeć je konkretnymi dowodami. Obok mocnej strony, np.: „Jestem dobrym pracownikiem mojej firmy”, dopisać dowód, np.: „Zostałam nagrodzona jako najskuteczniejszy pracownik mojego działu”. A obok słabej, np.: „Słabo mi idzie jazda samochodem zimą”, dopisać dowód: „Dwa razy w tym miesiącu wpadłam w poślizg, mimo zimowych opon i systemów bezpieczeństwa w samochodzie”. W ten sposób możesz przeglądać własne zasoby. Ważne, aby nie kierować się osobistymi odczuciami, bo te mogą okazać się mylące, lecz skupiać się na tych, co do których masz całkowitą pewność.

Odpowiedz sobie, co dla Ciebie jest ważne

Kiedy już poznałeś(-aś) siebie, pomyśl, czy to, co wyłania się z Twojego zestawienia, daje Ci zadowolenie. Pamiętaj, że nie musisz przypominać innych. Ważna jest tylko Twoja opinia. Uważaj przy tym, żeby nie obwiniać się za to, że coś zostało zaniedbane. To już przeszłość, nie masz na nią wpływu, za to masz wpływ na przyszłość. Jeśli to dla Ciebie ważne i chcesz coś zmienić, po prostu to zmień. Jak? Zacznij od postawienia sobie właściwego pytania: „Słabo sobie radzę za kierownicą zimą. Co chcę z tym zrobić?”; „Chcę być dobrym kierowcą także zimą. Co mogę zrobić, aby to osiągnąć?”.

Podejmuj właściwe decyzje

Kiedy już wiesz, że coś jest dla Ciebie ważne, i chcesz wprowadzić w życie zmianę, podejmij decyzję, która da Ci możliwość osiągnięcia swoich zamierzeń. „Żeby być lepszym kierowcą zimą, zapiszę się na kurs jazdy po lodzie i wychodzenia z poślizgów”. Sprawdzaj w okolicy terminy, koszty, procedury i… działaj.

Właściwe decyzje to nie tylko te, które pomagają przybliżyć się do celu. To także te, które opierają się na faktach, a nie na przeczuciach czy emocjach.

Rozwijaj kompetencje osobiste

Kompetencje osobiste to Twój największy zasób. Nie tylko pozwalają na stały rozwój i na lepszą jakość życia i relacji, ale także poprawiają wyniki w pracy zawodowej. Związane jest to przede wszystkim z tym, że kompetencje osobiste pozwalają skuteczniej porozumiewać się z innymi (mniej sytuacji trudnych w komunikacji), wzmacniać relacje (większa sieć wsparcia społecznego; lepsze poczucie bezpieczeństwa), rozwijać asertywność (akceptacja siebie takim jak się jest; prawo do szacunku dla siebie; prawo do podejmowania decyzji, również takich, które nie podobają się innym ludziom; prawo do popełniania błędów), empatię (lepsze rozumienie innych ludzi), samoocenę (jestem dobry(-a) w wybranych obszarach, nie muszę być dobry(-a) we wszystkim) i poczucie wartości (jestem człowiekiem, akceptuję siebie i szanuję).

a_samorealizacja_LR_graf_1.jpg

Naucz się pokonywać stres

Stres sam w sobie nie jest niczym złym. Jest naturalną mobilizacją organizmu, która umożliwia mierzenie się z kolejnymi wyzwaniami życia. Problemem jest stres chroniczny, który nie jest neutralizowany naszą aktywnością. Najczęściej skupiamy się na pokonywaniu stresorów (czyli tego, co stres wywołuje), a zapominamy, aby zlikwidować także stres. W ten sposób kumuluje się w naszym organizmie, prowadząc do problemów psychologicznych (nadmierne zmęczenie, wyczerpanie, obsesyjne myśli, wypalenie emocjonalne) i fizycznych (spadek odporności, zaburzenia snu, jedzenia, metabolizmu itd.). Jak sobie radzić ze stresem? Najpierw pokonaj stresor. Powiedzmy, że w drodze z pracy zepsuł Ci się samochód, a jechałeś(-aś) odebrać dziecko ze szkoły. Czujesz gwałtowny wzrost ciśnienia krwi, serce wali, narastają irytacja i złość. To działanie stresora. Co robić? Możesz np. wezwać pomoc drogową, a czekając, zadzwonić do kogoś z rodziny lub przyjaciół, aby (jeśli to możliwe) odebrali Twoją córkę ze świetlicy szkolnej. Możesz też zadzwonić bezpośrednio do świetlicy, wyjaśniając sytuację i prosząc, aby uspokojono córkę. Wzywasz taksówkę (a może ktoś przyjeżdża po Ciebie?), samochód jedzie do warsztatu, Ty zmierzasz po dziecko do dziadków czy do przyjaciół. Stresor pokonany. Ale nie sam stres.

Twój mózg uruchomił całą baterię różnych aktywności, które działają w Twoim ciele. Jeśli nie przejdziesz stresu do końca, skumuluje się w Twoim organizmie i będzie stale wyrządzał szkody. Kiedy więc opanujesz już inne zadania, wyjdź na kilkunastominutowy intensywny spacer, wykonaj kilka głębokich oddechów, wybierz się na rower czy na basen. Ważne, aby aktywność fizyczna dała znać Twojemu mózgowi, że jest spokojnie, że nie ma już potrzeby „pompowania” stresu i można te mechanizmy wyłączyć.

Dzisiaj jestem najlepszą wersją siebie

Samorealizacja, samorozwój, doskonalenie siebie nie musi polegać na nieustającym uczeniu się nowych umiejętności. Równie dobrze może być stałą refleksją nad poziomem zadowolenia z tego, kim jestem. Warto skupić się na rozwijaniu kompetencji osobistych, które zwiększają szanse zarówno na codzienne doświadczanie satysfakcji i szczęścia, jak i na osiągniecie sukcesu zawodowego.




Maria Tuchowska
Nauczyciel dyplomowany, polonista i teolog. Posiada wieloletnie doświadczenie w pracy z dziećmi i młodzieżą w placówkach integracyjnych różnego poziomu, edukator, coach, przeprowadziła ok. 600 szkoleń z zakresu kompetencji psychospołecznych nauczycieli, prawa oświatowego, pracy z dziećmi i młodzieżą z różnego typu zaburzeniami. Specjalizuje się również w tematyce dotyczącej zagadnień związanych z obecnością rodziców w szkole.


Interesuje Cię ta tematyka? Przeczytaj również:

Najbardziej aktualne artykuły: