Ferie naprawdę bez szkoły

W pierwszych województwach rozpoczęły się ferie zimowe. To upragniony przez uczniów, ale i nauczycieli czas odpoczynku. W słowniku języka polskiego czytamy, że „odpoczynek to przerwa w jakimś wysiłku dla nabrania sił, ale też czas poświęcony na pozbywanie się zmęczenia, zwykle poprzez robienie tego, co sprawia przyjemność”. Odpoczynek to jednak nie to samo co leniuchowanie czy nic nie robienie. Warto więc się zastanowić, co mi sprawia radość i jak ja mogę najlepiej dla siebie, w dbałości o swoje potrzeby, odpocząć podczas ferii.


Wynikiem pośpiechu jest nieobecność
Wojciech Eichelberger


Każdy nauczyciel jest dla siebie swoim „narzędziem pracy” i aby mógł sprawnie z tego „narzędzia” korzystać, musi regularnie o siebie dbać. Czas ferii zimowych to właśnie taki czas dbania o siebie, o swoje potrzeby. Okazuje się, że bez tego trudno potem zadbać o potrzeby uczniów. Planując ferie, warto zadać sobie pytania: Co mnie tak naprawdę regeneruje? Co sprawi, że czas ferii da mi prawdziwy odpoczynek? Dla jednych będzie to kontakt z naturą, dla innych spotkania z przyjaciółmi i wspólne wyjścia do kina czy pubu. Pewnie są i tacy, którzy najlepiej ładują akumulatory swojej energii podczas wspólnego wyjazdu z rodziną. 

Ferie spędzone w domu a prawdziwy wypoczynek

Przygotowując się do napisania tego artykułu, zapytałam zaprzyjaźnionych nauczycieli, jak oni spędzą ferie. Znaczna część z żalem, a nawet smutkiem w głosie stwierdziła, że zostaje w domu. Zaczęłam się zastanawiać, czy urlop w domu to zmarnowany czas. Przecież wielokrotnie sama tak robiłam. Wydaje się truizmem mówienie, że to tylko zależy od nas, jak wykorzystamy ten czas. Jednak warto się nad tym zastanowić, bo jeśli będąc w domu spędzimy wolny czas na zaległych porządkach, myciu okien czy załatwianiu różnych spraw w urzędach czy u lekarza (skądinąd bardzo ważne sprawy), to wtedy naprawdę trudno mówić o jakimkolwiek relaksie. Dwa tygodnie ferii miną nam dość szybko i zostaniemy z posprzątanym mieszkaniem, ale wyczerpani, bez energii do pracy, a często z myślą: „O Boże, już muszę wracać do szkoły”.

Jak spędzić urlop w domu

Przede wszystkim jak pisałam na wstępie, należy wyjść z trybu pracy i wejść w tryb odpoczynku. Co oznacza niepodejmowanie działań, które są związane z pracą, czyli: nie sprawdzamy zaległych sprawdzianów, nie przygotowujemy kolejnych pytań na klasówkę czy scenariusza na fajną lekcję. Nie piszemy żadnych sprawozdań i nie spotykamy się z uczniami np. po to, żeby nadrobić zaległości w przygotowaniach do sprawdzianu czy egzaminu. Co zatem robić?
  1. Pośpij dłużej, tyle, ile chcesz – czyli śpij do oporu bez nastawiania budzika. Pozwól sobie na poranne leniuchowanie w łóżku np. z filiżanką dobrej pachnącej, porannej kawy.
  2. Celebruj poranki – przygotuj pyszne śniadanie, zjedz je powoli w tzw. rytmie slow food, delektując się jego smakiem.
  3. Rób to na co masz ochotę – może to być czytanie książki, oglądanie filmów lub jeszcze coś innego.
  4. Zadbaj o siebie – spaceruj, idź na siłownię (jeśli lubisz). Nie od dziś wiemy, że ruch, zwłaszcza ten na świeżym powietrzu, powoduje wydzielanie przez nasz mózg endorfin zwanych hormonami szczęścia.
Być może ferie to dobry czas, aby zapoznać się z dość popularnym ostatnio procesem psychologicznym – Mindfulness. Jest to praktyka uważności i koncentracji uwagi na wewnętrznych i zewnętrznych bodźcach występujących w danej chwili. Polecam tu lekturę dwóch książek: „Pięć głębokich oddechów” oraz „Szczęśliwi nauczyciele zmieniają świat”.

a_ferie_LS_graf.jpg

Wychowanie młodego pokolenia to najważniejsza i zarazem najtrudniejsza praca, jaką ma do wykonania nauczyciel. Dlatego należy cenić siebie i robić rzeczy, które sprawiają nam przyjemność. Czasami wystarczy dać sobie pozwolenie, by ten czas po prostu poświęcić sobie. Warto być dla siebie dobrym, życzliwym i zastanowić się:
  • Jak mogę się najlepiej sobą zaopiekować?
  • Co sprawiłoby mi największą radość?
W odpowiedzi warto brać pod uwagę tylko te „głosy”, na które mam realny wpływ, a ich realizacja zależy ode mnie.

"Człowiek jest jak dom o czterech pokojach – jest pokój ciała, pokój umysłu, pokój emocji i pokój ducha. Mądry człowiek codziennie odwiedza każdy pokój, a przynajmniej w każdym przewietrza". (Patrycja Załug, Coaching, 14.10.2019)
  • W obszarze ciała (fizyczność): np. 20 minut się ruszać – spacer, taniec.
  • W obszarze umysłu (intelekt): np. czytać interesującą książkę.
  • W obszarze duchowości: np. wyjść na łono natury, popatrzeć na drzewa, ludzi wokół, powoli sycić się pięknem.
  • W obszarze emocji: np. znaleźć minimum pół godziny na spokojną rozmowę z bliską mi osobą.
Michał Pasterski – trener rozwoju osobistego, który mówi o sobie, że „pracuje nad stworzeniem alternatywnego systemu edukacji dla dzieci i dorosłych”, na swoim blogu pisze o 50 sposobach zadbania o siebie. Oto kilka z nich:
  1. Wyście na spacer o dowolnej porze dnia ze słuchawkami na uszach, w których brzmi ulubiona muzyka. Jeśli lubimy sobie wpisywać nasze zadania do realizacji w kalendarz, to warto właśnie wpisać spacer jako zadanie obowiązkowe.
  2. Można też wybrać się na spacer, zostawiając w domu telefon i inne sprzęty elektroniczne, aby usłyszeć i cieszyć się dźwiękami natury.
  3. Słuchanie ulubionej muzyki, czytanie odkładanej na później książki.
  4. Telefon do przyjaciela, umówienie się z nim na kawę, aby zapytać, co u niego słychać, jak się ma albo po prostu porozmawiać o niczym.
  5. Spotkanie z sobą, uśmiechniecie się do siebie, zadanie sobie kilku pytań – np. „jak się masz?”, „czego teraz najbardziej potrzebujesz?”, „jak się czujesz?”, „co możesz zrobić dla siebie najlepszego?” itp. Warto mówić do siebie z miłością i akceptacją.
  6. Można pójść na masaż, do sauny lub innego miejsca, które lubimy i w którym odpoczniemy.
  7. Warto traktować siebie tak jak najlepszego przyjaciela, zrobić sobie aromatyczną kąpiel z bąbelkami przy świecach i filiżanką dobrej herbaty.
  8. Zrobienie ulubionego deseru lub innego dania, które lubimy. Warto zacząć od uważnych i spokojnych zakupów wszystkich produktów, które są niezbędne do wykonania potrawy.
  9. Dobrze się wyspać. W czasie snu nasz organizm oddycha głębiej i spokojniej, normuje się ciśnienie, uspokaja tętno. Kiedy jesteśmy wyspani, potrafimy też lepiej zadbać o siebie w ciągu dnia.
  10. Medytacja, oddychanie głęboko do przepony. Warto starać się, aby wydech był dłuższy nich wdech i  wypuszczać powietrze powoli, czując, jak opuszcza nasze ciało.
  11. Zastanowienie się i zapisanie, jak inaczej można jeszcze  zadbać o swoje ciało, robiąc sobie tzw. „domowe spa”. Dbając o ciało, można sobie zrobić domowy detoks, czyli jeść przez cały dzień tylko owoce i warzywa oraz pić duże ilości wody.
  12. Jeśli lubimy czytać, a nie znam nauczyciela, który tego nie lubi, to można wybierać się do księgarni, powoli przejrzeć książki, czasopisma. Pozwólmy sobie spędzić tam tyle czasu, ile chcemy, może nawet przy kubku gorącej kawy czy czekolady.
Nie musisz realizować od razu wszystkich punktów. Wybierz kilka z listy, ale bądź w tym systematyczna/ny. Być może czas ferii będzie dobrą okazją do znalezienia czasu na robienie porządków w każdym z tych czterech pokoi. Myślę, że warto też zastanowić się, które nasze działania, pasje sprawiały nam radość zanim zostaliśmy nauczycielami. Oczywiście nie żyjemy w próżni i może się tak zdarzyć, że w ostatniej chwili będziemy musieli zrezygnować ze swoich feryjnych planów lub je przeorganizować. Najważniejsze jest budowanie przekonania, że poświęcanie sobie czasu i dbanie o siebie nie jest jego marnowaniem.





Literatura:
  • https://poradnikpracownika.pl/-urlop-w-domu-czy-to-zmarnowany-czas – dostęp 02.01.2020
  • https://sjp.pwn.pl/slowniki/odpoczynek.html – dostęp 02.01.2020
  • https://michalpasterski.pl/2016/07/50-sposobow-zadbanie-o-siebie/ – dostęp 02.01.2020
  • https://www.focus.pl/artykul/soczysta-obecnosc-przepis-na-wewnetrzny-dobrostan?page=3-  dostęp 02.01.2020

Marzena Jasińska
Trener, dyplomowany coach, doradca rodzinny. Od lat wspiera rodziców w konsultacjach indywidualnych oraz warsztatach psychoedukacyjnych. Swoją pracę opiera na filozofii Jespera Juula, założeniach Rodzicielstwa Bliskości oraz Porozumienia Bez Przemocy. Specjalizuje się w zakresie neurodydaktyki oraz uczenia się uczniów. Ekspert rozwoju osobistego, komunikacji, negocjacji. W swojej pracy zajmuje się także tematyką mediacji szkolnych, procesów grupowych, zarządzania zmianą w organizacji i zarządzania zespołem. Prywatnie mama dwóch dorosłych synów.
x

Ta strona wykorzystuje pliki cookies. Za ich pomocą zbierane są informacje, które mogą stanowić dane osobowe. Wykorzystujemy je m.in. w celach statystycznych i funkcjonalnych. Korzystając z serwisu bez zmiany konfiguracji przeglądarki, wyrażasz zgodę na zapisanie plików cookies w pamięci Twojego urządzenia. Możesz samodzielnie zarządzać cookies zmieniając odpowiednio ustawienia w Twojej przeglądarce. Więcej informacji o zasadach przetwarzania Twoich danych osobowych oraz przysługujących Ci prawach znajdziesz w Polityce prywatności.